وبلاگ

کدهای خطای خودپرداز در شبکه شتاب

شتاب یک شبکه عظیم زیرساخت بانکی کشور است که انجام فعالیت‌های بانکی نظیر برداشت وجه نقد از خودپرداز ، خرید الکترونیکی، انتقال وجه، پرداخت قبوض و مانده حساب را میسر می‌سازد. در ادامه با کدهای خطای خودپرداز در شبکه شتاب آشنا می شوید.

تاریخچه شبکه شتاب در خودپرداز

بانک مرکزی ایران باهدف یکپارچه‌سازی سیستم بانکی کشور و برقراری ارتباط میان تمام بانک‌های دولتی و غیردولتی ایران در سال ۱۳۸۱ اقدام به راه‌اندازی زیرساختی تحت عنوان شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شتاب) کرد.

این اقدام موجب اتصال شبکه پرداخت بانک‌های کشور به یکدیگر شده و مشتریان بانک‌ها پس از راه‌اندازی این شبکه به‌راحتی امکان بهره‌مندی از خدمات پرداخت تمام بانک‌های کشور را بدون در نظر گرفتن بانک عامل خود را کسب کردند.

فازهای اجرایی شبکه شتاب

شبکه شتاب در فاز اول تنها کارت‌های بانکی و دستگاه‌های عابر بانک را تحت پوشش خود قرارداد و اما رفته‌رفته با آماده‌تر شدن زیرساخت‌های لازم، کلیه عملیات و تراکنش‌های بانکی نظیر حواله‌های بانکی، چک‌ها و اوراق بهادر نیز در زیر سایه حمایت شتاب قرار گرفتند.

بانک‌های عضو شتاب

با فراگیر شدن بهره‌مندی از خدمات پرداخت الکترونیک بانک یکی پس از دیگری وارد شبکه شتاب شده و برای رفاه مشتریان خود به عضویت این شبکه درآمدند.

هم‌اکنون بیش از ۳۰ بانک کشور نظیر بانک ملت، سپه، ملی، رفاه، پاسارگاد، بانک آینده و بسیاری دیگر در عضویت شبکه شتاب بوده و مشتریان آن‌ها می‌توانند به‌راحتی خدمات پرداخت بانک خود را از طریق بانکی دیگر با سرعتی بسیار بالا و امنیت تضمین‌شده به انجام برسانند.

در صورت مراجعه مشتریان به دستگاه‌های خودپرداز و بروز مشکل، بانک دارنده کارت مسول رسیدگی مشکل پیش آمده است. بانک مرکزی به منظور تسریع در رایند عیب یابی و رفع آن مستنداتی را منتشر کرده که در این‌جا به ذکر چند نمونه از آن می‌پردازیم و در یک فایل جداگانه به طور کامل آن را بارگذاری می‌کنیم. در جدول زیر تعدادی از کدهای خطای خودپرداز را مشاهده می کنید.

تعدادی از کدهای خطای خودپرداز

 
کدخطا دلیل ایجاد خطا
۱۲ پیام ارسال شده معتبر نیست
۱۳ خطای داخلی
۰۱ وضعیت کارت دارای اشکال است
۳۳ دوره معتبر بودن کارت سپری شده است
۳۸ ورود رمز غلط توسط مشتری

 

کدهای خطای خودپرداز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *