وبلاگ

شایعه‌ای به نام تاثیر موبایل بر کارت عابر بانک

تقریبا هرکسی یک بار این جمله را شنیده است که «گوشی را کنار کارت‌های بانکی نگذارید، کارت‌ها خراب خواهند شد». اما این حرف تا کجا درست است و واقعیت دارد؟  ما در این‌جا به شما نشان می‌دهیم که تاثیر موبایل بر کارت عابر بانک این یک باور غلط است.

اما این باور از کجا آمده است؟ از آن‌جا که نوارهای مشکی بر روی کارت‌های بانکی از ذرات آهن ساخته شده‌اند و اطلاعات حساب ما به صورت کد بر روی آن‌ها ذخیره شده است، با قرارگیری این‌کارت‌ها در مجاورات آهنربا و وسایل الکترونیکی ممکن است ذرات آهن آسیب ببینند. این ایده به لحاظ علمی کاملا درست است ولی آیادر همه موارد صدق می‌کند؟

همه وسیله‌های الکترونیکی یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند که با واحد گاووس اندازه گیری می‌شود. حال برای تاثیر دو جسم الکترونیکی بر یکدیگر، نیروی مغناطیسی ایجاد شده توسط یکی از اشیا باید بسیار بیشتر از دیگری باشد که بتواند بر روی آن تاثیر بگذارد.

حال باید بدانید که کارت‌های بانکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و خود دارای یک میدان مغناطیسی می‌باشند. زمانی میدان مغناطیسی کارت‌های اعتباری از کار می‌افتد که در معرض یک میدان مغناطیسی قوی‌تری قرار گیرند. طبق تحقیقات به عمل آمده، یک کارت اعتباری باید در میدان مغناطیسی به اندازه 1500 گاووس قرار گیرد تا آسیب ببیند. در حالی که گوشی موبایل چیزی در حدود 1/2 تا 10 میلی گاووس میدان مغناطیسی دارند. جالب است بدانید دستگاه MRI در حدود 1500 گاووس میدان مغناطیسی دارد.

در ضمن این را باید بگوییم که مقدار میدان مغناطیسی چندان اهمیت ندارد. چیزی که مهم است زمان قرار گرفتن در مجاورت آن میدان است. برای مثال ممکن است کارت اعتباری برای چند لحظه در معرض دستگاه MRI قرار گیرد و اتفاقی برای آن نیوفتد ولی قرارگیری به مدت طولانی می‌تواند بسیار آسیب پذیر باشد.

و برای کلام آخر، بیشتر از این‌که نگران قرارگیری تلفن همراه در کنار کارت‌های بانکی خود باشید، بهتر است بیشتر نگران مخدوش و تا شدن نوار‌های مغناطیسی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *