وبلاگ

نئو بانک چیست؟

در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، نسل جدیدی از رقبا در صنعت مالی ظهور کردند که می‌کوشیدند با تمرکز بر بستر موبایل نسبت به ایجاد بانک‌های جدید و مدرن اقدام کرده و از این طریق بتوانند بانک‌های سنتی و شعبه‌های فیزیکی را به چالش بکشند. این نئو بانک‌ها با سرعت زیادی مورد استقبال کاربران قرارگرفته و در فاصله‌ی کوتاه زمانی رشد کرده و سودآورشده اند.

اما مهم‌ترین ویژگی نئو بانک‌ها ارائه تمامی خدمات بانکی به صورت غیر حضوری است

واژه نئو بانک برای توصیف نگرش‌های نوین به بانکداری روزمره، به کار می‌رود، به‌ویژه برای بانک‌های صرفاً آنلاینی که بر روی رویکردهای دیجیتال یا رسانه‌های اجتماعی تمرکز می‌کنند. نئوبانک‌ها نیز مانند بانک‌های خُرد سنتی، خدماتی نظیر کارت نقدی، برخی قابلیت‌های پس‌انداز و از این قبیل ارائه می‌کنند، ولی وجه تمایز اصلی آن‌ها این است که به‌صورت دیجیتالی هدایت‌شده و اصطکاک بسیار کمی دارند. نئوبانک‌ها با تمرکز بر سیستم دیجیتال، نسبت به نقش‌آفرینان سنتیِ این عرصه، ‌ الگوهای ساده‌تر و یکپارچگی اجتماعی بیشتری دارند و درنهایت هیچ شعبه‌ای ندارند.

بانکداری دیجیتالی بر بستر موبایل را نباید با سرویس‌های الکترونیکی که بانک‌های سنتی ارائه می‌دهند اشتباه گرفت. بانک‌های سنتی با استفاده از بستر فناوری اطلاعات، امکان دسترسی ساده‌تر به برخی از خدمات بانکی را فراهم می‌کردند؛ درحالی‌که بانک‌های تازه‌وارد (نئو بانک‌ها) می‌کوشند تا تمام خدمات بانکی (احراز هویت، امکان باز کردن حساب، گرفتن وام، مدیریت مالی و…) را در بستر ابزارهای موبایلی به مشتریان عرضه کنند. این بانک‌های دیجیتالی با استفاده از زیرساخت موبایل و با اخذ مجوزهای مربوطه، اغلب خدمات بانکی را به‌صورت ارزان و بر پایه مدل‌های درآمدی متفاوت ارائه می‌کنند.

خدماتی که نئو بانک‌ها ارائه می‌دهند

  • ارائه یک کارت اعتباری رایگان باقابلیت کنترل در اپلیکیشن تلفن همراه برای مسدودی کارت یا تغییر رمز عبور
  • افتتاح حساب سریع و تنها ظرف چند دقیقه
  • پرداخت‌ های بین ‌المللی و امکان استفاده از کارت بدهی در خارج از کشور برای تبدیل ارز با نرخ مناسب
  • پرداخت آنلاین و فوری بین حساب‌ ها
  • امکان افتتاح چندین حساب ارزی و نقل و انتقالات ارزی در سریع‌ ترین زمان ممکن و با نرخ مناسب
  • دسترسی به ارزهای رمزنگاری شده و امکان خرید و فروش این ارزها
  • تجزیه ‌و تحلیل هزینه ‌ها و امکان مدیریت هزینه برای مشتریان
  • امکان پس ‌انداز برای خرید یک وسیله مشخص با تجزیه تحلیل هزینه‌ ها و راهکار برای کاهش آن و پس ‌انداز وجوه در کیف پول اپ نئو بانک ‌ها

مشتریان نئو بانک‌ها چه کسانی هستند؟

دو گروه نسل جدید و مشتریانی که تاکنون از نظام بانکی بهره نبرده‌اند، مخاطبان عمده‌ی نئوبانک ها هستند. که شامل نسل جدید، افرادی هستند که با ابزارهای دیجیتالی رشد یافته و عجین شده‌اند و برای فراهم کردن خواسته‌هایشان در دنیای مجازی به جستجو می‌پردازند. از آنجایی‌ که این نسل جدید از مشتریان نسبت به نسل‌های قبل دارای ارزش‌ها، نیازها و علاقه‌مندی‌های متفاوتی هستند، بانک‌ها ناگزیر هستند تا با استفاده از فناوری‌ها و ابزارهای نوین دیجیتالی، خواسته‌های این نسل را درک کرده و نسبت به ارائه خدمات و محصولات مطابق با میل و سلیقه آن‌ها اقدام کنند. بخش دیگران دسته از مشتریان هستند که به دلیل محرومیت و یا عوامل دیگر تاکنون از خدمات بانکداری استفاده نکرده‌اند. این افراد مخاطبان عمده نئو بانک‌ها هستند. ازاین‌رو بانک‌های سنتی در مواجهه با چالش‌های جدید ازجمله ظهور کسب‌وکارهای فین تکی و شکل‌گیری نئو بانک‌ها برای جلوگیری از عقب‌ماندگی در این بخش به تغییر ساختار روی آورده‌اند. بانکداری سنتی دو ویژگی بارز داشت: اول پیچیدگی روندها و دوم ساختار بزرگ که این دو موجب کندی بیش‌ازحد این بانک‌ها گشته‌اند. ازاین‌رو شرکت‌های چابک و جوان، باهدف بهبود کارایی و استفاده از متدهای دانش‌بنیان توسعه‌یافته‌اند که می‌توانند خدمات سریع، ارزان، دقیق و درعین‌حال آسان را به کاربران عرضه می‌کند.

بانک پرداخت در ایران

هنوز در کشور انقلاب فین تک به بلوغ خود نرسیده است تا زمینه ظهور بانک‌های دیجیتال در کشور فراهم شود و بانک پرداخت شاید در کشور محدود به فعالیت‌های فین تک‌ها و شرکت‌های استارتاپی می‌شود که در همکاری با یک بانک با استفاده از فناوری بانکداری باز و Open Ipa یکسری خدمات بانکی را خلاقیت ترکیب در اپ های موبایلی به کاربران ارائه دهند. البته فین تک یک بانک مستقل نیز و ارائه خدمات در آن متکی به همکاری با بانک‌ها است. البته شرکت های PSP در کشور بسیاری از فعالیت های بانک پرداخت را انجام می دهند امات به این دلیل که مجوز افتتاح سپرده و پرداخت سود را ندارند فعالیت آنها در این ردیف قرار نمی گیرد. البته این شرکت ها به نیابت از بانک ها کیف پول هایی راه اندازی کرده اند که ممکن است در آینده با گسترش فعالیت نوعی جدید بانک ها را ایجاد کنند. هنوز در کشور یک بانک مستقل تمام آنلاین و دیجیتال در بخش خُرده‌فروشی تشکیل نشده تا بتواند به‌ صورت مستقل و با ارائه خدمات بانکی و ایجاد حساب برای کاربران خدمات بانکی را به تمامی اقشار از جمله ساکنان روستاها و مناطق محروم ارائه دهد و هنوز بخش خُرده‌فروشی بانکی در کشور بانک مستقلی ندارد که امید است با توجه به مزایای خوب این دسته از بانک‌ها و با گسترش فناوری و ایجاد زیرساخت‌ها تاسیس چنین بانک‌های در دستور کار قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *