وبلاگ

تفاوت پوز بانکی و کارتخوان چیست؟

پوز بانکی و یا همان کارتخوان (Point Of Sale) یک رایانه‌ی کوچک می‌باشد که در بیشتر فروشگاه‌ها یا مغازه‌های کوچک برای پرداخت با کارت اعتباری وجود دارد.کارتخوان در واقع یک دستگاه است که از طریق ارتباط تلفنی و یا شبکه‌ای به سیستم بانکی متصل می‌شود. پوزها انواع مختلفی دارند که در این مقاله‌های قبلی به توضیح کامل آن‌ها پرداخته‌ایم. از دیگر امکانات دستگاه‌های پوز استعلام مانده حساب، خرید شارژ سیم‌ کارت‌های اعتباری و پرداخت قبوض می‌باشد.

 

کارتخوان-پوز بانکی
کارتخوان-پوز بانکی

پوز فروشگاهی یا صندوق فروشکاهی یک رایانه‌ی پیشرفته می‌باشد که در بیشتر فروشگاه‌های بزرگ آن‌ها را می‌بینیم. این دستگاه‌ها برای فروشگاه‌های بزرگ طراحی شده‌اند که در کنار عملیات بانکی، تمام کارهای حسابداری را انجام می‌دهند.

صندوق فروشگاهی یا پوز فروشگاهی رایانه‌ی کوچکی است که نرم افزار حسابداری روی آن نصب شده است و تمامی اطلاعات خرید و فروش روزانه، موجودی کالا و محاسبه سود و زیان را بر عهده دارد.  این پوزها معمولا تجهیزات دیگری را مانند کشوی پول، چاپگر و بارکردخوان را در کنار خود دارند. استفاده از پوزهای فروشگاهی باعث می‌شود حساب‌‌های آن مجموعه راحت تر مدیریت شود و همچنین می‌توان هر لحظه که نیاز بود از میزان فروش اطلاع به دست آورد. این اطلاعات می‌توانند به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه باشد.

در کنار همه‌ این‌ها، روند فروش بسیار سریع‌تر و با نظم بیشتری انجام می‌گیرد و این باعث می‌شود مشتری تجربه بهتری از فروشگاه شما داشته باشد و دوباره به آن بازگردد.

پوز فروشگاهی-پوز-کارتخوان
پوز فروشگاهی-صندوق فروشگاهی

مزایای پوز فروشگاهی

  • امکان اختصاص هر کالا به کد گروه خاص و تغيير آن در هر زمان
  • امکان كنترل باز و بسته شدن کشوی پول و پيغام روی نمايشگر مشتری و امكان كنترل نرم‌افزاری صفحه کليد قابل برنامه ريزی
  • امکان ارتباط با سيستم EFT/POS بانکی و دريافت يا ارسال اطلاعات فاکتور و تعريف کارت‌های اعتباری سيستم بانکی کشور
  • امكان صدور فاكتور از طريق استفاده از باركدخوان، صفحه كليد و يا انتخاب كد
  • كالا از بين كالاهای معرفي شده در سيستم به همراه نمايش موجودی كالاي در حال فروش
  • امكان جستجو سريع كليه فاكتورهای قبلی از طريق تاريخ و يا شماره فاكتور
  • مبتنی بر بارکد بودن (Barcode Base)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *