وبلاگ

حذف چهار صفر

جزییات حذف چهار صفر از پول ملی

در اسفند 98 رونمایی از اسکناس 50هزارتومانی که چهار صفر آن کم‌رنگ شده بود خبر از حذف چهار صفر از واحد رسمی پول ملی می‌داد. بلاخره بعد از سال‌ها لایحه “حذف صفر از پول ملی” نهایی شد و در مجلس به تصویب رسید و به دنبال آن واحد پول رسمی پول ایران از ریال به تومان تغییر کرد. به گفته رئیس بانک مرکزی ایران با توجه به تورم مزمن 5دههٔ گذشته کارایی ریال عملا ازبین رفته و در جامعه عرف اصلی تومان است و افراد جامعه در مبادلات خود از این واحد استفاده می‌کنند و حتی به جای 50هزار تومان از لفظ 50تومان استفاده می‌کنند. همتی رئیس بانک مرکزی همچنین افزود: تعویض اسکناس‌ها امری تدریجی خواهد بود و هر دو واحد پول به موازات هم در جامعه استفاده می شوند تا بهتر مورد پذیرش مردم قرار گیرد. رئیس شورای پول و اعتبار نیز در ارتباط با زمان مورد نیاز برای ایجاد این تحول اظهار داشت که: از 2 تا 5 سال بسته به شرایط آماده سازی آن طول می کشد و تلاش ما این است که در اسرع وقت صورت گیرد و کارهای کارشناسی و سرعت، لطمه ای به اجرای مطلوب آن نزند.

مقالات مرتبط

blank

هزینه بالای چاپ و نگه‌داری اسکناس در کشور

بر اساس گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی کشور 8 میلیارد اسکناس در کشورمان داریم که 5 میلیارد آن زیر 2 هزار تومان است. هزینه نگه‌داری این حجم از اسکناس بسیار بالا است. همچنین هزینه چاپ اسکناس بسیار بالا می‌باشد. به صورتی که هزینه چاپ برخی از اسکناس‌ها از ارزش خود اسکناس بالاتر است. به گفته همتی سکه‌های 2تومانی جایگزین اسکناس‌های 2هزار تومانی خواهد شد. زیرا که ضرب سکه بسیار به‌صرفه‌تر از چاپ اسکناس می‌باشد. سالانه 400میلیارد هزینه چاپ اسکناس می‌شود به این دلیل که فرسوده می‌باشند ولی سکه فرسودگی ندارد و از عمر بسیار بالایی برخوردار است که در نتیجه‌ی آن هزینه‌ی نگه‌داری بسیار پایین‌تر است.

تاثیر روانی بر تقویت پول ملی

در واقع حذف صفر از پول ملی تاثیری بر ارزش پول ندارد ولی می‌تواند در کوتاه مدت به لحاظ روانی تاثیراتی مثبت داشته باشد. برای مثال در حال حاضر هر دلار 16هزارتومن است. پس از حذف صفر می‌شود هر دلار 16تومان. رییس کل بانک مرکزی نیز در این باره گفت: حفظ حیثیت ظاهری پول ملی بسیار مهم است. در حال حاضر پول ملی با دلار و یورو بسیار اختلاف دارد. به نظر برخی از تحلیگران اقتصادی، تبدیل واحد پول و حذف صفر از پول ملی این فرصت را به نظام پولی و بانکی ایران می‌دهد که با گذشت زمان ساختارهای اقتصادی خود را تقویت و بازسازی کنند.

آیا حذف چهار صفر بر تورم تاثیر دارد؟

میثم رادپور در گفت و گو با خبرگذاری ایرنا درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفت: حذف چهار صفر به دلیل اینکه تغییری در ارزش پول و کالا ایجاد نمی‌کند یک طرح خنثی به شمار می‌رود، بنابراین، اجرای این طرح نمی‌تواند تاثیر بزرگی بر متغیرهای اقتصادی کشور داشته باشد. وی افزود :با حذف چهار صفر هیچ تغییری در ارزش پول و یا کالاها رخ نمی دهد بنابراین نمی‌توان انتظار تورمی داشته باشیم و حتی به نظر می‌رسد که در بخش «مالی-رفتاری» و روانی نیز این طرح تاثیری نداشته باشد و شاهد تغییری در قیمت ها نخواهیم بود.

تاثیر حذف صفر از پول ملی بر بورس ایران

این‌روزها که تب بازار بورس ایران بسیار داغ است با آمدن این خبر که چهار صفر از پول ملی ایران حذف می‌شود سوالی که پیش می‌آید این است که این عمل چه تاثیری بر بازار سرمایه و بورس ایران دارد؟ برخی تحلیلگران و کارشناسان بازار بورس ایران بر این باورند تنها به لحاظ روانی اثر می‌گذارد و حتی ممکن است تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران اعلام کرد: هرچه قیمت سهام از دید سهام‌داران و خریداران سرمایه کمتر باشد، ریسک کمتری در ذهن خود برای خرید سهام در نظر می‌گیرند و به لحاظ ذهنی از آمادگی بیشتری برای سرمایه گذاری برخوردار می‌شوند .

blank

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *