وبلاگ

بانکداری الکترونیک چیست؟

بانکداری الکترونیک به مدلی  از بانکداری می‌گویند که در عملیات بانکی به جای استفاده از پول‌های فیزیکی، چک و … از سیگنال‌های دیجیتال استفاده می‌شود. در واقع بانکداری الکترونیک همان  استفاده از تکنولوژی پیشرفته شبکه و مخابرات جهت انتقال منبع (پول) میان بانک‌ها یا سایر موسسات مالی می‌باشد.

خریدی که شما از از فروشگاه‌های اینترنتی می‌کنید، کارتی که در فروشگاه‌ها با استفاده از دستگاه کارتخوان برای پرداخت خرید خود می‌کشید، وجه نقدی که از خودپردازها دریافت می‌کنید و تمامی موارد این شکلی جزئی از بانکداری الکترونیک می‌باشد.

یکی از قدیمی‌ترین اجزای بانکداری الکترونیک خودپردازها می‌باشند. درواقع خودپردازها اولین رکن از بانکداری الکترونیک می‌باشند.

بانکداری الکترونیک در ایران

شروع بانکداری الکترونیک در ایران به سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد. در آن زمان بانک تهران با در اختیار گرفتن بین ۷ تا ۱۰ دستگاه خودپرداز در شعبه‌های خود نخستین تجربه پرداخت اتوماتیک پول را تنها در همان شعبه نصب شده برای مشتریان خود فراهم آورد.

بعد از انقلاب تاریخچه بانکداری الکترونیک ایران به سال ۱۳۸۱ و آغاز به کار شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی (شتاب) به عنوان سوئیچ ملی کارت بر می‌گردد.

مزایای بانکداری الکترونیک

در این‌جا مزایای بانکداری اینترنتی از دو دیدگاه مشتری و موسسات مالی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از نگاه مشتری در هزینه‌هایش صرفه‌جویی شده است؛ صرفه جویی در زمان و دسترسی به کانال‌های متعدد برای انجام عملیات بانکی. اما از نگاه موسسه مالی می‌توان به ویژگی‌هایی چون ایجاد و افزایش شهرت بانک‌ها در ارائه نوآوری، حفظ مشتریان علی‌رغم تغییرات مکانی بانک‌ها، ایجاد فرصت برای جست‌وجوی مشتریان جدید در بازارهای هدف، گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل اشاره کرد.

انواع شاخه‌های بانکداری الکترونیک

بانک‌داری بر اساس دستگاه‌های خودپرداز

بانکداری تلفنی

بانکداری تلفن همراه

بانکداری مبتنی بر کارتخوان‌ها

تاثیرات ویروس کرونا بر بانکداری الکترونیک 

به گزارش پایگاه خبری ندای گویا به نقل از ایبنا، شهباز حسن پور بیگلری با مثبت ارزیابی کردن عملکرد بانک ها در زمان شیوع کرونا، گفت: تقاضای ما از بانک مرکزی ارتقا خدمات دهی بانک ها با هدف کاهش تردد مردم برای انجام امور مالی است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش سقف برداشت از کارت های بانکی و همچنین رشد میزان کارت به کارت می تواند از اقداماتی باشد که از شیوع هر چه بیشتر کرونا جلوگیری کند، افزود: بانک مرکزی باید مصوبه افزایش ارایه خدمات الکترونیک را که در ماه های ابتدایی شیوع کرونا ابلاغ کرده بود دوباره ابلاغ کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه بسیاری از ترددها به بانک ها غیر ضرور بوده و می توان از منزل به آنها پرداخت، تصریح کرد: با توجه به ابتلای برخی از کارمندان شبکه بانکی به کرونا لازم است با فوریت نسبت به این موضوع تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه گسترش خدمات الکترونیک بانکی می تواند در بسیاری از حوزه ها بی نیازی مردم از حضور در شعب را ممکن کند، گفت: در این حوزه باید با بهره مندی از تجربیات کشورهای موفق در مسیر کاهش هر چه بیشتر ارایه خدمات حضوری گام برداریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه در زمینه خدمات الکترونیک بانکی ایران در سال های اخیر توانسته گام های خوبی بردارد، افزود: خوشبختانه به روز بودن در حوزه خدمات الکترونیک مزیت های بسیاری برای کشور خواهد داشت.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم با بیان اینکه با ارایه خدمات الکترونیک بانکی شفافیت اقتصادی بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: در این راستا می توان با کاهش ۵۰ درصدی کارمندان شبکه بانکی در روزهای شیوع کرونا به مقابله با این ویروس نیز بشتابیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *