وبلاگ

عملکرد نوار مغناطیسی کارت عابربانک

آیا تا به حال متوجه نوار مغناطیسی کارت عابربانک موجود بر پشت کارت‌های بانکی شده‌اید؟ با خود فکر کرده‌اید که این نوار سیاه رنگ به چه دردی می‌خورد و نقش آن در کارت بانکی چیست؟ در واقع نام این نوار سیاه رنگ magstripe  یا همان نوار مغناطیسی است.

در واقع نوار مغناطیسی از ذره‌های بسیار کوچک مبتنی بر آهن که در لایه‌ای از پلاستیک پوشانده شده، ساخته شده است. هر ذره در واقع یک مغناطیس لوله ای است که حدود ۲۰ هزار هزارم اینچ می باشد. در نوار مغناطیسی با تغییر خاصیت مغناطیسی، همین ذرات کوچک اطلاعات را ذخیره می کنند. البته این نوارها به علت محدودیت‌های فیزیکی موجود نمی‌توانند اطلاعات زیادی را شامل شوند.

این نوار مغناطیسی سیاه رنگ شبیه نوار کاست است که محکم پشت کارت چسبیده است. به جای اینکه موتور نوار را بخواند، دست شما که کارت را در دستگاه کارتخوان حرکت می‌دهد باعث خواندن اطلاعات می‌شود. بنابر استاندارهای جهانی کارت‌های مغناطیسی دارای سه شیار می‌باشند.

شیار اول: این شیار مربوط به اطلاعات فردی مانند نام و نام خانوادگی صاحب کارت است.

شیار دوم: این بخش از اطلاعات کارت مخصوص اطلاعاتی در رابطه با کد کشور و تاریخ انقضاء کارت و همچنین داده‌های امنیتی است.

شیار سوم: شامل اطلاعاتی در رابطه با شماره کارت و موارد استفاده از کارت و همچنین اطلاعات امنیتی است که استفاده کردن کارت‌ها در دستگاه‌های خودپرداز تحت‌تأثیر اطلاعاتی شیار است.

شاید برایتان پیش آمده باشد که دستگاه خودپرداز کارت شما را قبول نکند! در این صورت یا نوار مغناطیسی کارتتان کثیف و یا خراشیده شده است یا همان طور که قبلا گفته شد به علت قرار گرفتن کارت در میدان مغناطیسی، اطلاعات نوار مغناطیسی پاک شده است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای که در ارتباط با تاثیر موبایل بر کارت‌های بانکی را نوشته‌ایم از اینجا مطالعه کنید.

چگونه از آسیب رساندن به نوار مغناطیسی کارت عابربانک جلوگیری کنیم؟

  • از نگه داشتن کارت‌های بانکی در مجاورت آهنربا خودداری نمایید
  • کارت‌های اعتباری را بر روی هم قرار ندهید.
  • کارت خود را بدون گذاشتن در کیف پول یا محافظ در جیب خود نگه داری نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *