وبلاگ

شبکه شتاب چیست؟

شاید در هنگام استفاده از دستگاه‌های خودپرداز کلمه شتاب به چشم شما خورده باشد و برای شما این سوال به‌وجود آید که شتاب چیست؟  شتاب یا شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی یک شبکه الکترونیکی در ایران است که در سال ۱۳۸۱ توسط بانک مرکزی به منظور اتصال شبکه پرداخت بانک‌ها به یکدیگر راه‌اندازی شد و از همان سال عضویت در شبکه شتاب به عنوان یک قانون به تمامی بانک‌ها و موسسات ابلاغ شد. راه‌اندازی طرح شتاب در دوفاز برنامه ریزی شد. فاز اول کارت‌های اعتباری بانک‌ها را هدف قرار داد. به‌گونه‌ای که مشتریان بتوانند از خدمات بانک‌های دیگر استفاده کنند. فاز دوم این طرح ارتباط بین بانکی را شامل می‌شد. در واقع هر ارتباط بین بانکی می‌بایست به صورت یک تراکنش از طریق شتاب انجام شود. نقطه اوج این طرح نقل و انتقال الکترونیکی وجه نقد بین بانک‌های کشور بود که به سرعت جایگزین حواله‌های بانکی شد.

وظیفه شبکه شتاب چیست؟

شتاب یک شبکه عظیم زیرساخت بانکی کشور است که انجام فعالیت‌های بانکی نظیر برداشت وجه نقد، خرید الکترونیکی، انتقال وجه، پرداخت قبوض و مانده حساب را میسر می‌سازد.

ب صورت کلی تر وظایف شتاب به صورت زیر است:

  • مسیریابی تراکنش‌ها و هدایت به سیستم کارت بانک مربوطه
  • ثبت تراکنش‌ها و وقایع سیستم
  • ایجاد تراکنش اصلاحیه در صورت عدم انجام تراکنش اصلی
  • تسویه پایان روز بین بانک‌های عضو
  • ایجاد ارتباط با سوییچ بین بانکی خارج از کشور
  • مدیریت شبکه و امنیت

شبکه شتاب چگونه کار می‌کند؟

تمامی بانک‌ها و موسسات دارای یک سوئیچ بانکی می‌باشند که این سوییچ به سوییچ ملی متصل است (برای مثال سوئیچ کوثر) که وظیفه تبادل اطلاعات بانکی را بر عهده دارد. سوئیچ واسطه‌ای است‌ دربرگیرنده سخت افزار، نرم افزار و پایگاه داده که پیام های مربوط به تراکنش‌ها را بین ابزار پذیرش (خودپرداز) و مقصد تراکنش جابجا می کند. تراکنش‌ها نیز یک پیام الکترونیک می‌باشند که در خودپردازها یا دستگاه‌های کارتخوان ایجاد می‌شوند و به شبکه شتاب ارسال می‌شوند.

مزایای شبکه شتاب چیست؟

از مزایای این شبکه می‌توان به انجام امور بانکی در هر زمان از شبانه روز اشاره کرد. به واسطه شبکه شتاب شما می‌توانید بدون مراجعه به بانک و یا در ساعاتی خارج از وقت اداری از خدمات بانکی استفاده کنید. از دیگر مزایای شتاب خرید اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین می‌باشد. شما می‌توانید خرید و پرداخت کنید بدون آن که با فروشنده ملاقات داشته باشید.

خودپرداز

از جمله مزایای شبکه شتاب استفاده از خودپردازها می‌باشد. دستگاه‌های خودپرداز در واقع یک جایگزین برای بانک‌ها می‌باشند که کاربران بدون مراجعه به شعب بانکی و تنها با در دست داشتن کارت بانکی خود به انجام امور بانکی بپردازند. تمامی این‌ها به واسطه‌ی شبکه شتاب می‎‌باشد. شبکه شتاب این امکان را فراهم کرده است که کاربران از طریق خودپرداز یا دستگاه‌های POS کارهای بانکی خود را انجام دهند.

تغییر شبکه شتاب کوثر به شتاب ۷

نسخه جدید شتاب با عنوان «شتاب ۷» با امکان تراکنش‌های جدید در راستای افزایش خدمات شتاب و ارتقای لایه‌های امنیتی و همسویی با شبکه بانکی بین‌المللی تولید شد.

به گفته علی سیفی مدیر سیستم‌های کارت شرکت خدمات انفورماتیک، نسخه جدید شتاب به نام «شتاب ۷» طراحی و به مرحله اجرا رسیده است که برپایه‌ نیاز‌های جدید شبکه بانکی، سطح ضریب امنیتی بالا‌تر، افزودن کسب و کار‌های جدید و به‌کارگیری استانداردهای نوین تدوین و معرفی شده است. وی افزود: با اجرایی شدن «شتاب ۷»، خدماتی مانند تراکنش‌های شارژ و دشارژ کیف پول الکترونیکی، خلاصه صورت‌حساب ۱۰ تراکنش آخر، انتقال از کارت به حساب، پرداخت اقساط، لغو خرید و… از طریق شبکه شتاب ارایه خواهد شد. به این ترتیب سبد ارایه محصولات و خدمات شتاب ارتقای قابل توجهی خواهد یافت و در نتیجه دست کسب‌ وکارهای بیرونی مرتبط با شبکه شتاب برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان باز‌تر خواهد شد.

علی سیفی در ارتباط با امنیت «شتاب ۷» اعلام کرد: «در «شتاب ۷»، استانداردهای امنیتی نسبت به ویرایش قبلی شتاب تغییر یافته و با ایجاد لایه‌های امنیتی مناسب هم در سطح فرآیندهای کاری و هم در سطح پیام‌های تبادلی مابین شتاب و اعضای آن، ارتقای مورد انتظار به وجود خواهد آمد.

با تغییر شبکه شتاب به «شتاب ۷» بانک مرکزی ایران تغییر شبکه شتاب را به تمامی بانک‌ها ابلاغ کرد. از این رو موسسه اعتباری کوثر وابسته به بانک سپه تغییر و به‌روزرسانی شبکه شتاب را در دستور کار خود قرار داد. در ادامه این تغییرات شرکت فنی‌ومهندسی ندای گویا کارگزار رسمی موسسه اعتباری کوثر اقدام به به‌روزرسانی سوییچ‌های پذیرندگان خود کرده است.

چرا من به عنوان یک صاحب خودپرداز باید شتاب سوئیچ بانکی خودپرداز خود را به‌روز رسانی کنم؟ شما با تغییر شبکه شتاب می‌توانید خدمات بیشتر و باکیفیت‌تری به مشتریانی که به پای دستگاه می‌آیند ارایه دهید و رضایت مشتریان خود را بالا ببرید. رضایت مشتریان از دستگاه خودپرداز به معنای استفاده‌ی دوباره از دستگاه و افزایش سود شما می‌باشد.

اگر شما از پذیرندگان ندای گویا می‌باشید و تا به حال اقدام به تغییر شبکه شتاب سوئیچ خود نکرده‌اید با این شماره تماس بگیرید و یا به آدرس زیر مراجعه نمایید.

۰۶۱۳۴۴۹۲۲۲۶-۸

خوزستان، اهواز، شهرک صنعتی شماره یک، خیابان پنجم، سوله هفتم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سوالی دارید؟ در واتس اپ با ما گفتگو کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp واحدی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید