وبلاگ

پول و بانکداری

در این مقاله قصد داریم به تاریخچه پیدایش پول و بانکداری بپردازیم. امیدواریم از این مقاله لذت ببرید و همچنین  نظرات خود را برای ما بنویسید. در گذشته‌های بسیار دور و قبل از پیدایش پول، در جوامع بشری برای امرار معاش و تامین نیازهای خود از داد و ستد کالا از کالاهایی استفاده می کردند؛ ولی این روش معایب بسیار زیادی داشت که دگر قابل ادامه دادن نبود. از جمله مشکلات مبادله کالا به کالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عدم توانایی سنجش واقعی ارزش کالاها و خدمات مبادله شده
  • عدم تقسیم پذیری بطور دقیق مثلآ هنگامی که کالای واسطه گوسفند بود و مقدار کالای مبادله شده کمتر از یک گوسفند کامل بود و قرار نبود گوسفند تقسیم شود
  • عدم نیاز ارایه دهنده کالا و خدمات به کالای واسطه و یا مشکل حمل و نقل کالای واسطه و یا پیدا کردن محل مناسب برای ذخیره آن

موارد بالا و بسیاری مشکلات دیگر باعث به‌وجود آمدن پول شد.

پیدایش پول

با بوجود آمدن پول از جنس فلزات قیمتی ( طلا و نقره ) بود که تجارت و داد و ستد رشد بیشتری پیدا کرد و مشکل حجم زیاد کالاهای واسطه و همچنین تقسیم ناپذیری و ذخیره ناپذیری آن حل شد .

ارزش این نوع پول‌ها برابر با ارزش  ذاتی آن‌ها بود یعنی بسته به مقدار طلا یا نقره بکار رفته در ساخت آن ارزش پول تعیین می‌شد. در این زمان بود که مشکلات دیگری برای تجارت پیش آمد از جمله جابجایی و نگهداری این پولها که امکان سرقت آن بسیار زیاد بود.

پیدایش پول به شکل اسکناس امروزی

به یک اسکناس ده هزار ریالی و یک الماس فکر کنید. چرا فقط یکی از آن‌ها به عنوان پول در نظر گرفته می‌شوند؟ به هر جهت، هر دوی آن‌ها ابزاری برای مبادله هستند، یعنی ازنظر مردم پرداخت به هر دو شکل را موردقبول است و چنانچه شما به یک الماس شناس مراجعه کنید و از او بخواهید خانه یا ماشین خود را در قبال یک تکه الماس با شما مبادله کنید احتمالاً پاسخ مثبتی به شما بدهد. به عبارت بهتر هر دوی آن‌ها ابزاری برای حفظ ارزش هستند. حتی ممکن است بسیاری از افراد معتقد باشند که الماس یا حتی شمش طلا ابزارهای بهتری برای حفظ ارزش هستند.

اما به وضوح مشخص است که الماس یک واحد حسابداری مناسب برای مبادلات تجاری نیست. الماس ها قیراط‌های مختلفی دارند و حتی زمانی که قیراط‌های یکسانی هم داشته باشند، باز هم ممکن است کیفیت‌های متفاوتی (سطوح مختلفی از کمال و رنگ) داشته باشند. این موضوع درواقع به معنای آن است که الماس ها یک ارزش استاندارد و در نتیجه قابلیت تعویض با یکدیگر را ندارند. به همین دلیل است که برخلاف اسکناس های ریالی، آن‌ها نمی‌توانند به عنوان یک وجه رایج مورداستفاده قرار بگیرند، حتی با توجه به اینکه بسیار ارزشمند هستند.

پیدایش بانکداری

در آن زمان که تجارت رو به گسترش از طریق دریا انجام می شد و حجم آن رشد قابل توجهی پیدا کرده بود ، شهرهای بندری اروپا به مراکز داد و ستد پولی تبدیل شد.

از جمله این شهر ها شهر ونیز ایتالیا بود که در آن شهر بندری بخاطر تجمع تجار و کشتیهای تجاری  ، شغل جدیدی ایجاد شد که همان صرافان اولیه بودند و کار آنان تبدیل و حواله پول به نقاط دور دست بود تا از این طریق تاجران بدون احساس خطر ازبه  سرقت رفتن پولهای فلزی و پر ارزش خود بتوانند بهای کالاهای خود را به مبدا حرکت خودشان باز گردانند .

این عمل به این صورت بود که افراد پول خود را در شهر ونیز به این افراد تحویل می دادند و در مقابل از آنان رسیدی دریافت می کردند بنام (recepta) و پس از رسیدن فرد به مقصد و ارایه آن رسید به نماینده صراف  اولیه در آن شهر می توانست پول خود را در یافت نماید ؛ که البته در مقابل این خدمت مبلغی بابت کارمزد از صاحب پول دریافت می شد .

تعداد این صرافان  به تدریج بیشتر شد و کارشان رونق گرفت . ایشان برای خود در بندرها  محل هایی  ساختند تا مردم برای حواله پول به آنان مراجعه کنند . این شغل در آن زمان بر روی نیمکت هایی  انجام می شد که در بندر ها قرار داشت.

کلمه لاتین (banko) که  به معنای نیمکت می باشدنام  محلی بود که این صرافان در آن محل مشغول کار بودند .

نام بانک  نیز از این کلمه گرفته شده و رسیدهایی که بین افراد مبادله می شد  نوعی از پول کاغذی محسوب می شد که بعدها توسط بانکها به جریان افتاد .

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *