وبلاگ

بورس ایران

کرونا و تاثیر مثبت آن بر بورس ایران

در روزهایی که همه جا صحبت از کرونا و ضربه‌ی بزرگی که به اقتصاد دنیا زده است می‌باشد، شاید عجیب باشد که چرا بورس ایران همانند بورس‌ کشورهای دیگر با شیوع کرونا دچار رکود نشده است؟ بر اساس گزارش دنیای اقتصاد: یکی از ویژگی‌های غیرمنتظره و جالب توجه معاملات بورس تهران، بی‌توجهی به تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی و تبعات رو به گسترش آن برای اقتصاد کشور است. بازار جهانی از اواسط اسفند ماه 98 به انتشار بی‌وقفه ویروس کرونا در خارج از مرزهای چین و افزایش جهش‌وار شمار مبتلایان واکنش تندی نشان داد. به‌طوری که شروع معاملات هفتگی بورس‌های آمریکا با ریزش شدید شاخص‌های سهام و افت معنادار قیمت مواد خامی چون نفت و فلزات رنگین همراه بود. شاخص‌های نفتی ریزش 4/5 درصدی را ثبت کردند و شاخص داو جونز بیش از 3/5 درصد ریخت. در این روزها قیمت سهام غول‌های فناوری دنیا از جمله اپل، آمازون و فیس‌بوک حدود ۵ درصد افت داشت. بهای فلزات رنگینی چون مس و روی هم در این روز بین 1/5 تا ۳ درصد کاهش یافت و بخش عمده سرمایه‌ها به سمت دارایی‌های امن به حرکت درآمد.

به ‌نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و تجارت‌ها سایه انداخته است. ولی چگونه است که بورس در این تا این اندازه در ایران رونق گرفته است و شاهد صعود روز افزون آن هستیم؟

تحلیلگران علت این ‌که بورس ایران برخلاف کشورهای دیگر در حال رشد است را وابسته به عوامل متعددی می‌دانند. از جمله: عدم صادرات نفت، عدم وابستگی به بازارهای جهانی و قیمت دلار.

به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه، عمده صادرات ایران صادرات غیر نفتی است و کاهش ارزش قیمت نفت در پی شیوع کرونا، تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد. بنابراین نمی‌توان از انتظار داشته باشیم کاهش قیمت جهانی نفت، بر روی بورس ایران اثر بگذارد. شاید بگویید با کاهش قیمت نفت، سهام شرکت‌های پتروشیمی دچار افت می‌شوند ولی این را باید در نظر گرفت که تاثیر افزایش قیمت دلار بیشتر از کاهش قیمت نفت است.

در این روزها شاهد نقدینگی بسیار بالایی در بازار بورس ایران می‌باشیم. یکی از دلایلی که این روزها بورس انقدر در بین مردم محبوب شده ورود سرمایه گذاران خرد و خانگی بیشتر به این بازار است. از آن‌جایی که شاهد افزایش قیمت دلار و سکه و مسکن هستیم، دیگر مانند سابق سرمایه گذاری در این بازارها کار هر کسی نمی‌باشد. از این رو افراد با سرمایه‌های خرد تصمیم به سرمایه گذاری در بورس گرفتند. زیرا که با هر مقدار پولی می‌توان در بازار بورس سرمایه گذاری کرد.

بورس تا کجا سود می‌دهد؟

به گفته علی سعدوندی اقتصاد‌دان، مهمترین بازاری که اکنون در کشور وجود دارد بازار سرمایه است. در چند ماه ابتدایی سال ۹۹ این رونق ادامه پیدا کند ولی یک جایی بازار اشباع خواهد شد. بسته به سیاست‌هایی که در آن زمان سیاست‌گذار اتخاذ می‌کند ممکن بازار سقوط کند یا به ثبات برسد.

وی افزود: اگر اوراق گسترش پیدا کند سرمایه‌گذاران بخشی از سبد دارایی خود را به اوراق تخصیص می‌دهند و این باعث خواهد شد اگر هم بازار سرمایه سقوط کند کل سرمایه این افراد از بین نرود. در دوران رکود و سقوط بازارها قیمت اوراق رشد می‌کند یعنی نرخ بهره موثر واقعی کاهش پیدا می کند که به نفع اقتصاد است. بنابراین اگر اوراق گسترش پیدا کند امیدوار هستیم که به یک فرود نرم در بازار سرمایه برسیم وگر نه نیمه دوم سال ۹۹ بورس با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *