وبلاگ

توصیه‌های ایمنی در استفاده از خودپرداز

در دنیای دیجیتال امروز بسیار مهم است که مراقب اطلاعات شخصی خود باشیم امری که اغلب اوقات متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود و یکی از دستگاه‌های الکترونیکی که از مدت‌ها پیش مورد هدف کلاهبرداران قرار گرفته،  امنیت خودپرداز است.

به گزارش فارس، استفاده از خودپردازها همچنین کارت‌خوان‌های فروشگاهی امروز به امری متداول تبدیل شده و به جرأت می‌توان گفت که بدون آنها نمی‌توان به راحتی به کسب و کار پرداخت.

کلاهبرداران مراقب کوچکترین غفلت ما هستند

همین امر توجه کلاهبرداران را نیز به دنبال داشته است و جالب این است که آنان از کوچکترین غفلت و بی‌اطلاعی ما سود می‌برند و از جایی که اصلا تصور نمی‌کنیم به کلاهبرداری می‌پردازند.

زندگی امروز ما در عصر دیجیتال اگرچه بسیاری از مزایا را به دنبال داشته اما در صورت غفلت می‌تواند مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد و همین مسائل لزوم آگاهی داشتن در مورد چگونگی استفاده از این امکانات را امری ضروری می‌کند.

در این مسیر و نه فقط در مورد کارت خوان‌ها و خودپردازها بلکه در دیگر زمینه‌ها نیز باید قبل از استفاده از هر تکنولوژی، فرهنگ استفاده از آن را بیاموزیم امری که متأسفانه یا بر اثر کم‌کاری دستگاه‌های ارائه دهنده این تکنولوژی‌ها و یا بی‌توجهی استفاده‌کنندگان، در بسیاری از مواقع منجر به مشکلات زیادی برای شخص و اجتماع می‌شود و از آسیب‌های اجتماعی به حساب می‌آید.

مردم مراقب سوء استفاده‌گران از دستگاه‌های خودپرداز باشند

علی محمد دشتکیان اظهار داشت برخی از آسیب‌های اجتماعی که این شهرستان را تهدید می‌کند، گفت: یکی از آسیب‌های اجتماعی مشکلاتی است که برای مردم در مورد استفاده از دستگاه‌های خودپرداز پیش می‌آید و باعث ضررو زیان مردم می‌شود.

وی افزود: اگرچه مالباخته می‌تواند برای شکایت از کلاهبرداری که از او صورت گرفته است به مراجع قضایی مراجعه کند اما پیشگیری از وقوع این اتفاق‌ها بهترین کار ممکن است.

صحبت‌های این مسئول قضایی ما را بر آن داشت که با مروری بر برخی از مواردی که باعث ایجاد کلاهبرداری در استفاده از خودپرداز همچنین کارت‌خوان‌های مغازه‌ای می‌شود، خوانندگان را نیز به تفکر وادار کنیم.

در شلوغی‌ها مواظب کلاهبرداران باشید

در برخی از ایام ماه و سال، مانند اول ماه، هنگام پرداخت یارانه‌ها و یا سال نو، صف‌هایی در پشت خودپردازها شکل می‌گیرد که کلاهبرداران فرصت خوبی برای استفاده از آن دارند و با استفاده از کلافگی و عجله افراد و به بهانه کمک و راه انداختن کار مردم، سوءاستفاده می‌کنند.

در هنگام شلوغی صبر کنید و به هر شخص غریبه اعتماد نکنید.

به پیام‌های”شما برنده‌اید” اعتماد نکنید

چنانچه فردی به هر دلیل از جمله خرید اقلام، برنده شدن در قرعه کشی‌ها، فروش اجناس عتیقه، معرفی خود به عنوان فردی شاخص و… از شما تقاضای مراجعه به خودپرداز و پرداخت پول به شما را کرد، شک نکنید که او کلاهبردار است و هیچگاه چنین عملی را انجام ندهید.

به پیامک‌های ارسالی مشکوک به هیچ عنوان توجه نکنید و اطلاعات مربوط به حساب خودتان را به صورت تلفنی در اختیار هیچ فردی قرار ندهید.

برگ رسید بانکی را کنار خودپرداز  رها نکنید

برخی سوء‌استفاده گران از قبض‌های رسید شما به شماره کارت و اطلاعاتتان پی می‌برند بنابراین برای امنیت بیشتر، رسید بانکی‌تان را کنار خودپرداز رها نکنید.

مراقب سایت‌های جعلی باشید

از ارائه اطلاعات مالی و بانکی خود از قبیل شماره حساب، شماره‌های کارت اعتباری و اعلام رمز آنها و … به سایت‌های متفرقه و مشکوک خودداری کنید و از عملکرد اینترنتی و قانونی بانک‌ها و سایر مراکز دولتی و رسمی اطمینان حاصل کنید.

مراقب دستکاری خودپرداز باشید

برای حفظ امنیت کارت بانکی خود هنگام استفاده از خودپردازهای بانکی دقت کنید قطعه‌ای مشکوک به آن نچسبیده باشد همچنین اگر به هر دلیل کارت شما در دستگاه باقی ماند، ابتدا اطمینان حاصل کنید به داخل دستگاه رفته است و جایی در بین مسیر در قسمت ورودی کارتخوان گیر نکرده باشد.

مقالات مرتبط

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *