وبلاگ

خودپرداز و دوربین مدار بسته

به گزارش بانک مرکزی تعداد خودپردازهای فعال در شبکه بانکی کشور به ۶۰ هزار دستگاه رسیده است. افزایش تعداد خودپردازها رابطه مستقیمی با افزایش حجم پول در گردش دارد. به دنبال افزایش پول در گردش، خطاراتی به وجود می‌آیند که نه تنها شامل خود پول، بلکه مشتری و هرآنچه با دریافت وجه نقد از خودپرداز مرتبط است را نیز شامل می‌گردد.

انواع حملات

این حملات صورت‌های مختلفی انجام می‌گیرند که می‌توان آن‌ها را به دو گروه اصلی دسته‌بندی نمود.

  • فیزیکی که در آن مجرمین مستقیما به خودپرداز رجوع می‌کنند.
  • نرم‌افزاری که اعمالی مانند فیشینگ (سرقت در دسته‌بندی اطلاعاتی چون نام کاربری، رمز عبور، شماره کارت اعتباری و غیره) را شامل می‌شود.

در دسته‌بندی دیگر می‌توان حملات مرتبط با خودپردازها را براساس موقعیت مکانی آن‌ها نیز مرتب نمود.

  • داخل محدوده و در مجاورت یا نزدیکی شعب بانکی مربوطه
  • خارج از محدوده که در این مورد خودپردازها در اماکنی چون مراکز خرید، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مسافری و از این دست مستقر می‌شوند. این گروه در برابر حملات مجرمین به مراتب آسیب‌پذیرتر هستند.

در این میان باید آسیب‌هایی که متوجه صاحبین کارت‌های بانکی می‌شود را نیز در نظر گرفت. به‌عنوان مثال وقوع سرقت از فردی که در حال دریافت وجه نقد از خودپرداز می‌باشد یکی از موارد است. لذا بسیار مهم است که بتوان ضمن حفظ حریم افراد، از ایشان در برابر جرائم نیز حمایت نمود.

نصب دوربین و تاثیر مثبت آن بر امنیت خودپرداز

براساس یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۴ توسط انجمن صنعت خودپرداز انجام گرفت، مشخص شد که مدیرانی که مسئول برقراری امنیت بانکداری هستند هرچه بیشتر به اهمیت استفاده از راه‌کارهای مبتنی بر فناوری همچون نظارت ویدئویی شبکه‌ای پی برده‌اند، از آن به عنوان راه حلی برای کاهش حملات مرتبط با خودپرداز یاد می‌کنند.

اما شاید بگویید نصب دوربین کار بسیار پر هزینه است ولی به این نکته نیز باید توجه نمود که دستبرد مجرمین به یک خودپرداز هزینه‌هایی به مراتب بالاتری را به بانک مربوطه تحمیل خواهد کرد. لازم به ذکر است که این هزینه‌ها محدود به صدمات وارده به خودپرداز نشده، بلکه می‌تواند خسارات وارد به ساختمان محل قرارگیری خودپرداز، عابرین پیاده و حتی آسیب دیدن مشتریان داخل بانک را نیز شامل شود.

اگر یکی از مشتریان در حین دریافت وجه از خودپرداز مورد حمله سارقین قرار گیرد، شاید شعبه بانک مربوطه به‌صورت مستقیم خسارت مالی نبیند، اما مسلما یکی از مشتریان خود را از دست خواهد داد، چرا که فرد قربانی دیگر در آن محل احساس امنیت نکرده و حتی برای چنین امور ساده‌ای به آن شعبه مراجعه نخواهد کرد. اثرات روحی ناشی از اینگونه حوادث نیز قابل توجه است و مستقیما بر عامل “عدم رضایت مشتری” اثر گذارند، لذا بانک‌ها نیاز دارند در آینده توجه هرچه بیشتری به این مورد معطوف داشته تا خدماتی با کیفیت توام با امنیت را به مشتریان خود ارائه دهند.
پس این را بدانید شاید در نگاه اول خرید دوربین مداربسته برای خودپرداز امری هزینه بر به نظر آید ولی در ادامه به جلوگیری از ضرر شما و از دست ندادن مشتریان دستگاه کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *