وبلاگ

همه چیز درباره خودپرداز ارزی

در دنیای امروز نقش کارت های اعتباری بین المللی، در تسهیل تراکنش های بین المللی غیر قابل انکار است. سهولت در استفاده، تعدد درگاه‌های پذیرنده (برای مثال خودپرداز) و امنیت پرداخت از جمله مهمترین عوامل استفاده از این کارت هاست. از این رو صادر کنندگان کارت‌های ارزی بین المللی همواره تلاش می کنند تا امکانات و خدمات بیشتری را توسط این کارت‌ها عرضه نمایند.

بانک سامان اولین بانک کشور بود که سال 1396 خودپرداز های ارزی خود را (با ارائه اسنکاس دلار) راه‌اندازی کرد. اگرچه به دلیل نوسانات ارزیِ سال 1397 ، این اتفاق مهم دستگاه های خودپرداز کمتر در اخبار و رسانه‌ها بازتاب یافت با این حال جریان توسعه و افزایش جایگاه تجاری اجتماعی خودپردازها بهبود قابل توجهی یافت. بانک مرکزی در یک برنامه میا‌ن‌ مدت با سیاست تدریجی تصمیم دارد روند توزیع ارز را به شعب بانک ها منتقل نمایید، بر همین اساس دستگاه خودپرداز یکی از بهترین گزینه‌ها در تحقق این برنامه‌ ریزی است. بزودی تعداد بسیار زیادی از خودپردازهای کشور مجهز به این سیستم پرداخت ارز خواهد شد و مشتریان خودپردازها می‌توانند با وارد کردن کارت بانکی و اطلاعات مورد نیاز، بر اساس مبلغ تعیین شده از طرف بانک مرکزی بدون نیاز به مراجعه به صرافی‌ها ارز دریافت کند.

خدمات دستگاه خودپرداز ارزی

  • فروش ارز به مشتری از طریق کسر معادل ریالی ارز مورد نظر مشتری از کارت های بانکی شتابی
  • امکان پرداخت انواع ارزها نظیر(AED, UTL, GBP, EUR, CAD, AUD, USD)
  • وارد کردن مبلغ ارز مورد نظر
  • محاسبه معادل ریالی ارزهای مورد نظر مشتری
  • تحویل ارز به مشتری در صورت تاییدمعادل ریالی آن
  • ارائه رسید حاوی اطلاعات تراکنش خرید ارز
  • انعکاس تراکنشهای انجام شده در صورتحساب مشتری
  • اعلام مانده حساب ریالی کارت
  • امکان تغییر رمزکارت

ضرورت راه‌انداری خودپرداز ارزی در مناطق آزاد

آبادان- آبادان و خرمشهر قطب اقتصادی جنوب غرب ایران هستند و اتباع خارجی در این دو شهر حضور دارند که ضرورت دارد خودپرداز ارزی در این منطقه راه‌اندازی شود. به گزارش خبرگزاری مهر در سال ۹۵ یکی از بانک‌ها برای اولین بار خودپرداز ارزی را راه‌اندازی کرد و ارز به دستگاه تحویل و طی مراحلی کاربر آن را دریافت می‌کرد.

بر این اساس دستگاه بعد از دریافت ارز، هویت متقاضی را از طریق گذرنامه افراد خارجی و همچنین کارت ملی افراد داخلی شناسایی کرده و معادل ارز ارائه شده، را پرداخت می‌کرد.

همچنین متقاضی می‌توانست در مقابل ارزی که به دستگاه ارائه می‌کرد، کارت اعتباری دریافت کند. به عنوان مثال افراد به ویژه خارجی‌هایی که در ایران حضور داشتند و تمایلی به حمل پول نقد نداشتند می‌توانستند بعد از قرار دادن ارز خود در دستگاه کارت اعتباری دریافت کنند. همچنین این سیستم، امکان افتتاح حساب ارزی و ریالی و صدور اسناد حسابداری را نیز به مشتری می‌داد.

اما در سال ۹۶ یکی دیگر از بانک‌ها در یک ابتکار عمل توانست خدمت جدید فروش ارز را از طریق خودپرداز آغاز کند و دارندگان کارت‌های بانکی عضو شتاب با مراجعه به خودپردازهای ارزی این بانک می‌توانستند ارز خریداری کنند.

مشتریان با وارد کردن کارت شتابی خود، تعیین میزان دلار درخواستی و وارد کردن اطلاعات کارت ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه خود، درخواستشان را ثبت می‌کردند و پس از تأیید اطلاعات مشتری از طریق سامانه ثبت احوال، ارز درخواست شده از طریق دستگاه خودپرداز به آن‌ها پرداخت می‌شد.

تفاوت خودپرداز ارزی با خودپرداز ریالی چیست؟

عابر بانک‌های ارزی به نام خودپرداز «صراف» نیز شناخته می‌شوند و می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز نقش یک صرافی تمام وقت و به طور کامل قانونی را ایفا کنند.

خودپرداز ارزی به لحاظ سخت‌افزاری تفاوت چندانی با خودپردازهای ریالی نخواهد داشت و تنها وجه تفاوت آنها پشتیبانی نرم‌افزاری و قابلیت اتصال به حساب‌های ارزی خواهد بود. با توجه به اینکه این تغییرات به طور عمده نرم‌افزاری است بدون افزایش سرمایه، ارزش دارایی مالکان افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *