وبلاگ

نحوه کارکرد خودپردازها

ATM نمونه یک ترمینال داده با دو قسمت ورودی و چهار قسمت خروجی می‌باشد. مانند دیگر ترمینال‌های داده، ATM با استفاده رابط‌های ارتباطی به پردازشگر میزبان (host processor) متصل می‌شود. نحوه کارکرد خودپردازها به این شکل است که پردازشگر میزبان (host processor) مانند یک ارائه کننده خدمات اینترنت (ISP) می‌باشد که از طریق درگاه‌های مختلف به تمامی شبکه‌های مختلف ATM متصل می‌باشد.

بعضی از پردازشگر میزبان (host processor) می‌توانند از خطوط اختصاصی و اتصالات تلفنی پشتیبانی نمایند. دستگاه‌هایی که با خطوط اختصاصی کار می‌کنند مستقیما از طریق ۴ سیم، نقطه به نقطه و خط تلفن مخصوص به پردازشگر میزبان (host processor) متصل می‌شوند. ATM‌هایی که با خطوط تلفن کار می‌کنند با استفاده از یک مودم و خط تلفن عادی آزاد یا یک مرکز خدمات اینترنت به پردازشگر میزبان (host processor) متصل می‌شوند.

دستگاه‌ها با خطوط اختصاصی برای محیط‌هایی است که مراجعه دستگاه بسیار زیاد است و کار باید سریع انجام شود و دستگاه‌هایی با خط تلفن برای تجارت‌های کوچک در فروشگاه‌ها اغلب به کار می‌رود. هزینه اولیه برای دستگاه تلفنی برابر نصف هزینه برای دستگاه با خطوط اختصاصی می‌باشد. هزینه عملیات به صورت تلفن فقط قسمت کسری هزینه خط اختصاصی می‌شود.

پردازشگر میزبان (host processor) ممکن است متعلق به یک بانک خاص باشد و در‌‌ همان بانک باشد که برای امور مالی مشتریان خود در نظر گرفته شده و به شبکه دیگر بانک‌ها و شعبه‌ها متصل نیست.

اجزای خودپرداز

بلندگو: این امکان را می‌سر می‌کند که شما را از دریافت وجه و کارت آگاه می‌کند و با فشار هر کلید یک بوق می‌زند.

صفحه نمایش: صفحه نمایش دستورالعمل‌ها و عملیات تراکنش را نمایش می‌دهد. اغلب صفحه نمایش دستگاه‌هایی که از خطوط پر سرعت استفاده می‌کنند‌ها تک رنگ یا رنگی (CRT) می‌باشند. دستگاه‌هایی که از خطوط تلفن استفاده می‌کنند اغلب از صفحه نمایش تک رنگ با رنگی (LCD) استفاده می‌کنند.

چاپگر رسید: چاپگر رسید این امکان را میسر می‌کند که رسید عملیات تراکنش را برای شما چاپ کند.

توزیع کننده وجه نقد: قلب یک دستگاه خود‌پرداز امن مکانیزم توزیع وجه است. این قسمت اغلب در پایین دستگاه خود‌پرداز قرار دارد.

مکانیزم تشخیص اسکناس‌ها

مکانیزم توزیع وجه توسط چشم الکترونیکی است که تعداد پول‌هایی که در خروجی توزیع شده‌اند را مشخص می‌کند. تعداد پول‌ها و دیگر اطلاعات وابسته به صورت دوره‌ای چاپ می‌شوند و یک کپی برای مدت ۲ سال نگه داری می‌شود.

نحوه کارکرد خودپرداز برای تشخیص اسکناس به این شکل است که هر زمانی دارنده کارت در مورد تراکنش خود چون و چرایی داشته باشد. او از نتیجه چاپی وقایع ثبت شده برای دیدن سوال می‌کند و سپس با پردازشگر میزبان (host processor) تماس می‌گیرد. اما این کار امکان پذیر نیست که وقایع ثبت شده چاپی در اختیار او قرار بگیرد برای همین دارنده کارت باید به بانک مراجعه کند و فرم مربوطه را تکمیل و برای پردازشگر میزبان (host processor) فاکس نماید تا پردازشگر میزبان (host processor) آن را بررسی کند و چون و چرا دارنده کارت را بر طرف نماید.

در کنار چشم الکترونیکی برای شمردن پول، مکانیزم توزیع وجه از سنسور که از شیوه تشخیص کلفتی پول استفاده می‌کند. اگر دو تا از پول به هم چسبیده باشد وقتی دستگاه شروع به توزیع پول به دارنده کارت نماید، دو پول به هم چسبیده به محفظه برگشت داده شده‌ها (reject bin) ارجاع داده می‌شود. این اتفاق برای پول‌های تا خورده، پاره و فرسوده نیز می‌افتد.

تعداد پول‌های برگشت خورده ثبت می‌شود تا دستگاه از کیفیت پول‌های داخل دستگاه مطلع شود. اگر تعداد پول‌های برگشت خورده خیلی بالا باشد دستگاه متوجه می‌شود که مشکلی در قسمت توزیع پول وجود دارد.

نحوه کارکرد خودپردازها در زمان واریز وجه

نحوه کارکرد خودپردازها به این شکل است زمانی که دارنده کارت یک تراکنش با ATM انجام می‌دهد باید یک سری اطلاعات ضروری را توسط کارت خوان و صفحه کلید به دستگاه بدهد. ATM اطلاعات را به پردازشگر میزبان (host processor) می‌فرستد، تراکنش به بانک دارنده کارت یا موسسه صادر کننده کارت ارسال می‌شود تا انجام بشود. اگر دارنده کارت درخواست پول بکند، پردازشگر میزبان (host processor) پول الکترونیکی را از حساب مشتری در بانک برداشته و به او می‌دهد. یکبار که پول از حساب مشتری توسط پردازشگر میزبان (host processor) منتقل می‌شود، پردازشگر یک کد موافقت به ATM ارسال می‌کند که مجوز پرداخت وجه را به دستگاه می‌دهد. سپس پردازش ACH (کارمزد پرداخت وجه) دارنده کارت در روز بعد کاری انجام می‌شود.

ATM‌های دارای قدرت زیاد قادر به دسترسی به هر بانکی هستند. همچنین تعداد زیادی ATM برای تجار پشتیبانی می‌شود. بنابراین وقتی شما درخواست پول می‌کنید، پول به صورت الکترونیکی از حساب شما از بانک به حساب تاجر وارد می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *